Belgrade starts 2014 with massive growth

Dream start to 2014 for Belgrade Airport

Belgrade Nikola Tesla Airport has recorded its strongest start to the year by handling 270.784 passengers, an increase of 28.9% compared to the same month last year. The airport also saw a boost in flight operation with a total of 4.147 arrivals and departures recorded, up from 3.108 last year. In a statement, the airport said, “Such results have been achieved in a large part due to the expansion of our new national carrier Air Serbia”. It adds, “These results have lived up to the management’s expectations that the airport will see the greatest improvement in 2014, that is, become the fastest growing capital city airport in Europe”.

During January, the airport saw easyJet inaugurate new flights from Geneva to Belgrade and Air Serbia significantly boost frequencies on several routes. In the coming months Serbia’s busiest airport will also see Etihad Regional, TAP Portugal, Wizz Air, Vueling Airlines, easyJet and Air Serbia launch new destinations while Aegean Airlines, Turkish Airlines, Freebird, Nesma Airlines and Onur Air have all applied for licenses to operate charter flights to Belgrade this summer, pending government approval. However, during this month the airport will bid farewell to one of its customers as Adria will suspend services to the Serbian capital on Wednesday. During the month, Aegean Airlines will replace Olympic Air on the Athens - Belgrade route as part of a takeover deal between the two Greek airlines.


Meanwhile, Air Serbia has announced a major boost in frequencies and capacity this summer with the retirement of its Boeing 737 fleet from scheduled service. The Serbian carrier will resume seasonal flights to Dubrovnik on May 15 three times per week, with four weekly flights to Split starting May 16. On the same day, the airline will also launch four weekly red-eye flights to Monastir on the Airbus A319. In addition, it will upgrade services to Bucharest from the ATR72 to the A319 from March 30. The airline's summer schedule is expected to be finalised this week.

Comments

  1. Anonymous09:08

    So 33.4 % increase in flights, 28.9% pax. Well done. Anyone know how JAN12 did in comparison to JAN11?

    ReplyDelete
  2. Anonymous09:26

    13% percent of pax growth is needed for 4 mil mark, now it is 29%. Does anyone know, apart from applications by those turkish companies, how is JU going with those charters? They haven't signed any contract yet, right?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous09:27

      13 % per month *

      sorry

      Delete
    2. Anonymous09:53

      I don't think peak months such as July/August will see such growth, it will more likely be one-digit, so let's see if it makes an average 13%. 4M pax would really be great for BEG.

      Is there any estimation on the share of transfer pax in these numbers?

      Delete
  3. JU520 BEGLAX09:28

    Congrats to BEG! Any loadfactors for specific routes avbl?
    Any JU source know which JU flts are profitable in general? Merci

    ReplyDelete
  4. Anonymous09:37

    No profitable routes in JU!

    And what about numbers for JU for DEC and JAN?

    is it true that LF was just 49%?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:02

      No. DEC LF was 60%. JAN still not available.

      Delete
    2. Anonymous12:22

      source?

      Delete
  5. B777PIA09:44

    I highly doubly that BEG is targeting just 4M. I would say more like 5M.

    ReplyDelete
  6. Anonymous09:58

    There is no room for all the airlines for whole year. So LF will be decreased for everybody and it is matter of time who will quit. JP is the first one. Fist fighting is on the way. We are not become richer over night so 4m passengers is max for this year, which is good and better days are coming anyway

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:09

      It is obvious this growth will mainly be driven by increase of transfer pax, that is, JU's operations. Therefore Serbia does not necessarily have to get richer.

      Delete
    2. Anonymous10:15

      Agree. Airlines are there to satisfy the damand, not to create one (even if they are low cost).

      Still, if BEG becomes more of a transit airport, then it makes things easier, then BEG does not rely on Serbian purchasing power.

      Delete
  7. Purger11:03

    1. Etihad radi ekstremnu ekspanziju u Europi. Naravno da će prvenstveno futrati Air Berlin i Darwin (te Alitaliju sa kojom je u posljednjoj fazi pregovora), no dosta je čudno da stvaraju konkurenciju vlastitoj kompaniji:

    - Darwin leti za ZAG umjesto Air Serbije

    - Darwinovi letovi GVA-BEG dolaze u BEG vrijeme bez imalo pameti, izvan svih valova, pa se ne konektiraju gotovo ninašta u BEG

    - Etihad vrlo ozbiljno pregovara sa Alitalijom što bi svakako bilo vrlo loše po BEG i JU, jer ako se to ostvari Alitalija će preuzeti gotovo sve što je sada "povjereno" Air Serbiji (Itlaliji u ovom poslu nije bitno ništa drugo nego da Alitalija opstane, te da FCO ostane internacionalni hub, a na što ne pristaje AF, pa je podosta izvjesno da će Etihad uspjeti ući sa tih 300 milijuna EUR za 40% dionica Alitalije)

    - Etihad je potpisao vrlo ozbiljan code-share sa Aegeanom što čini 14 tjednih letova Air Serbije još više upitnim

    2. Indikativno je da Etihad baš i ne doživljava Air Serbiju pretjerano. U svojim vlastitim publikacijama uopće ne navodi BEG kao svoj hub i konekcije sa Air Serbijom preko Beograda (za razliku od Air Berlina, Darwina, Air Seychellesa...), nedavno je na velikoj globalnoj prezentaciji svojih partnera potpuno izostavio Air Serbiju (čak je objavljen i rep Aer Lingusa gdje imaju svega 3%, no nije i Air Serbije).

    3. Nevjerovatno je kako Etihad izostavlja prodaju karata na letovima svog partnera Air Serbie na kojima ima code-share. Naime, tijekom veljače na njihovim stranicama sve karte na JU letovima koji su u code-share sa Etihadom su "prodane" dok je moguće kupiti samo karte na vlastitim letovima. E sad, znamo da je popunjenost na JU letovima BEG-AUH vrlo loša, što samo znači da Etihad prvenstveno popunjava svoje mašine i JU im služi samo za back-up.

    4. Još uvijek nisu uplatili svoj dio ulaganja u kompaniju. Zašto pobogu, imali su 6 mjeseci od finalizacije deala za "prikupiti novac", konačno to je njima kikiriki, bez obzira na velik broj investicija u kratkom vremenu. Ucjena, pokazivanje što bi se moglo desiti, pokušaj iznuđivanja dobivanja Aerodroma Beograd...?

    Zaključak može biti samo slijedeći:
    - Etihad doživljava Air Serbiju kao feeder, ništa bolje nego što Lufthansa doživljava Croatiu

    - Etihad prvenstveno gleda svoju guzicu i potpisuje ugovore čak i tamo gdje potpuno šteti Air Serbiji

    - što samo znači da se Etihad ne osvrče na Air Serbiju, puca im prsluk hoće li ta kompanija biti profitabilna ili ne

    - konačno koji je faktor Air Serbia u Etihadovoj alijansi: 14 aviona u kontekstu ukupne flote od 388 aviona (Etihad 91, Air Berlin 124, Belair 8, Niki 23, LGW 11, Darwin 10, Air Seychelles 7, Jet 100), što je tek 3% ukupne flote koju kontroliraju, odnosno ne više od 1% kapaciteta ako se uzme velik broj širokotrupaca (u Etihadu, Air Berlinu, Jetu i Air Seychellesu) koje JU nema, te manja suvlasništava u Aer Lingusu i Virgin Australiji (koje doživljavaju kao jake partnere iako nemaju kontrolni paket u njima, za razliku od gore navedenih)

    - Etihad se obvezao na određene uvjete (bog te pitaj što je istina u kontekstu navodnih dealova sa Aerodromom Beograd i poljoprivrednim zemljištem), postavio CEO i management, cilj je učiniti Jat profitabilnim ako je ikako moguće, ne koće im ekspanziju (za razliku od LH u OU), no to im nikako nije niti primarni cilj (koji je feeding), niti prioritet u svom vlastitom razvoju (vrlo vjerovatno im je bitniji code-share sa Aegeanom i slični poslovi nego cijeli projekt Air Serbije)

    U tom kontekstu ovisi o zaposlenicima i managementu Air Serbije hoće li uspjeti učiniti Air Serbiju profitabilnom i model uspješnim u dvije godine koliko im je Hogan postavio kao rok. Ako neće slijede mjere kao i kod Air Berlina, što znači rezanje linija, zaposlenika, ekspanzije...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:18

      Opet o poljoprivrednij zemlji? :D /tinfoil

      Delete
    2. Purger11:28

      Ne nije istina, ja to nisma rekao. Rečenica je:
      "bog te pitaj što je istina u kontekstu navodnih dealova sa Aerodromom Beograd i poljoprivrednim zemljištem"

      ...dakle navedeno je samo da postoje spekulacije oko toga. Činjenica je da se ugovor nije objavio i da to znači da postoje neke stvari koje se ne smiju vidjeti. A koliko je istine u tim pričama o BEG (vrlo vjerovatno) i poljoprivrednom zemljištu, to zna jako malo ljudi u Srbiji.

      No u CIJELOJ OVOJ ANALIZI TA USPUTNA FUSNOTA OKO ZEMLJIŠTA JE POTPUNO NEBITNA!

      BITNO JE "U TOM KONTEKSTU OVISI O ZAPOSLENICIMA I MANGEMENTU AIR SERBIJE HOĆE LI USPJETI UČINITI JU PROFITABILNOM I MODEL USPJEŠNIM U DVIJE GODINE... AKO NEĆE SLIJEDE MJERE KAO I KOD AB, ŠTO ZNAČI REZANJE LINIJA, ZAPOSLENIKA, EKSPANZIJE..."

      Delete
    3. Anonymous11:32

      @Purger:
      "[...]U svojim vlastitim publikacijama uopće ne navodi BEG kao svoj hub i konekcije sa Air Serbijom preko Beograda [...] nedavno je na velikoj globalnoj prezentaciji svojih partnera potpuno izostavio Air Serbiju (čak je objavljen i rep Aer Lingusa gdje imaju svega 3%, no nije i Air Serbije).[...]

      Pa kako da stave kompaniju u kojoj još uvek nemaju vlasnički udeo? Kada bude konvertovano (krajem februara), tek onda će moći to da rade. Za razliku od kojekakvih tupavih purgera, oni znaju šta je zakon. Republika Srbija se još uvek vodi kao jedini vlasnik (100%). Ne znam da li u Purgerlandu to može da se vidi, ali u Srbiji može za svako akcionarsko društvo: http://www.crhov.rs/?Opcija=1&odabraniemitentjmb=27ECE3F9CBFEC4EC&isin=4588998CAB8DB6E1AF820ACA

      "Nevjerovatno je kako Etihad izostavlja prodaju karata na letovima svog partnera Air Serbie na kojima ima code-share. Naime, tijekom veljače na njihovim stranicama sve karte na JU letovima koji su u code-share sa Etihadom su "prodane" dok je moguće kupiti samo karte na vlastitim letovima."

      A kod kojih codeshare partnera može? Za sve codeshare partnere na njihovom sajtu stoji da je rasprodato. Izinjavam se na vokabularu, ali pogledajte pre nego što lupetate. U 21. veku sve je dostupno i lako za pogledati i potražiti.

      Delete
    4. Anonymous11:35

      Pogotovo u Srbiji, jednoj od najtransparentnijih zemalja na svijetu, gdje je potpredsjednik vlade ujedno i najmoćniji čovjek u državi!

      Delete
    5. Anonymous11:37

      Slažem se u potpunosti... ako pogledaš "out of box" analiza stoji. Mislim, da tu nema besplane šnicle i nakraju dana potrebno če neko platiti račun. Kada čitam taj blog imam osječaj, da mnogi misle, da je Air Serbia sve podareno ... u sljiedečih par godina biće to još prava telenovela

      Delete
    6. Anonymous11:45

      Da podsetim

      Purger June 17, 2013 at 1:54 PM
      HLADNI TUŠ ZA JAT

      Iako se danas očekivalo da će Etihad najaviti preuzimanje Jata, desio se hladan tuš. Hogan je najavio intenziviranje pregovora u idućih 30 dana. Dakle, nešto ne valja!

      Za zaključiti su slijedeće stvari:
      - cijela uprava Etihada došla je u Beograd na tri dana. Spremalo se nešto veliko jer samo radi code-share i nove linije ne bi bili u Beogradu toliko dugo
      - Očito je Etihad u dubinskom skeniranju pronašao velikih problema, a druga strana (vlada Srbije) nije baš voljna pod svaku cijenu ustupiti Jat Etihadu (180 milijuna EUR dugova, otpuštanje 600 ljudi, Jat Tehnika, i tko zna što još što mi ne znamo)
      - prolongiranje preuzimanja sigurno nije dobro za Jat, a možda je dodatni pritisak od strane Etihada, ili pokušaj da se izvuku iz projekta
      - Hogan spominje "strong history", ali na povijesti se ne gradi uspješna kompanija. Indikativno je da je to glavni argument (a ne bi trebao biti argument uopće), spominje se potencijal turizma (to je tek potencijal, ništa stvarno), i tek je jedan jedini argument dijaspora koji je realan, prezentan i stvaran.
      - još više treba brinuti da je fiksni rok (potpisivanje sredina lipnja, preuzimanje u rujnu) pretvoren u "as soon as possible", te da umjesto konkretnih datuma, ciljeva, načina, ugovornih stavki, spominje se da "oni ne bi pregovarali da nema potencijala". To je kurtoazna rečenica, koja ne zatvara vrata, ali ništa više od toga.

      OVO NE ZVUČI DOBRO, nije sve izgubljeno, daleko od toga, no Srbija se mora prestati ku*čiti jer ovo je zadnja šansa za Jat i za srpski zračni promet. Što god Etihad traži mora i dobit. U protivnom će 30 dana postati 60, i nakon toga će Etihad podviti rep i pronaći neku drugu kompaniju koja vapi za malobrojnima poput Etihada.

      Delete
    7. Anonymous11:52

      I što je krivo rekao? Objavite ugovor, ali bez precrtanih dijelova! Svaka čast jer ste uspjeli prodati firmu Arapima i nadam se da će biti i više nego profitabilna, ali uvjeravati se da je sve sjajno i transparentno je naprosto smiješno!

      Delete
    8. Postovani purgeru, da li znate ko je platio 10 novih A320 NEO za Air Serbiu, Etihad ili srpska vlada koja nema para da isplati penzije??Milijardu dolara je placeno a avioni naruceni, to se vidi na sajtu Airbus-a.

      Delete
    9. Purger11:56

      "Pa kako da stave kompaniju u kojoj još uvek nemaju vlasnički udeo? Kada bude konvertovano (krajem februara), tek onda će moći to da rade."
      Nemaju ni sa Jetom, još nije ni finaliziran ugovor, a kamoli potpisan, pa su svejedno stavili njihov rep.

      Konačno upitnost tog posla i jest u činjenici da je temeljem ugovora firma bila, navodno, preuzeta 1.1.2014., da bi sad ispalo da baš i nije. Usprkos medijskoj pompoznosti istoga, najavama u medijima i na njihovim stranicama. E sad, jel Etihad 49% vlasnik od 1.1. i ako nije, zašto nije? Što se izjalovilo i zašto?

      Hvala na epitetu "tupav purger" i rukoljub poštovanij gospođi majci, uz napomenu da je trebala malo više poraditi na kućnom odgoju.

      Ovo sa code-share najbolje govori o njihovoj intenciji. Ako to rade i sa drugima onda tek treba dobro pronalaizirati "arapski način poslovanja" i dvojbenost stvarnih intencija ovakvih ugovora.

      Delete
    10. Purger12:05

      Dusan, nitko još ništa platio nije, a kamoli milijardu USD. Avioni se kupuju na način da se uplati akontacija (koju Airbus zadržava u slučaju odustanka ili kao kamatu u slučaju prolongiranja), a potom se, ovisno o ugovoru, plačaju pojedini iznosi do isporuke i, eventualno, nakon isporuke. Konačno, ti avioni su Etihadovi, ne Air Serbije, i Etihad u svakom momentu može te avione namjeniti nekome drugome (Alitaliji, Air Berlinu, Air Seychellesu, Jetu, sebi samima, nekom trećem), ili konvertirati narudžbu u širokotrupce.

      No, i da se avioni stvarno daju Air Serbiji što to dokazuje? Ako Air Serbija uspije biti profitabilna do tada super, onda će imati i novaca za nove avione. Onda će priča biti bajkovita.

      No, ako neće, onda će Hogan napraviti istu stvar kao i u Air Berlinu, rezanje flote, troškova, zaposlenika, a ti avioni ili će biti plačeni 50:50 od Srbije i Etihada ili neće doći u Srbiju.

      Ima li Srbija novaca? Pa nije imala ni 100 milijuna EUR za prvotnu investiciju + otpis starih dugova (od kojih nisu svi samo obveze prema državi), pa ih je ipak iznašla. I dio uplatila na zajednički račun.

      Delete
    11. Anonymous12:06

      Poenta maksimiziranja prodaje svojih karata pre code share prodaje preko equity aliance jeste da Etihadovi papiri izgledaju bolje, pa kad treba šejku da pokažu šta su radili, da to izgleda bolje, jer se lakše mogu izvlačiti da su equity aliance kompanje radile lošije od njih. To je samo računovodstveni manevar, ništa više.

      Delete
    12. Anonymous12:08

      Purger is ultra funny. Because of him, I tried to book Abu Dhabi - Vienna flights on the Etihad web site. The first choice (cheapest and shortest travel time) is flights via Belgrade:


      Depart Arrive Total Trip Duration Stops Flight Operated by Economy Saver Economy Value Economy Freedom Business Saver
      AUH02:50 VIE09:25

      9hr 35min
      1 (BEG)

      EY 73

      EY 6011


      Etihad Airways

      Air Serbia
      AED 1440.00 4 seats left
      AED 1590.00 4 seats left
      AED 2640.00 4 seats left
      AED 6600.00 2 seats left
      AUH08:20 VIE20:05

      14hr 45min
      1 (BEG)

      EY 5995

      EY 6010


      Air Serbia

      Air Serbia
      AED 1440.00 4 seats left
      AED 1590.00 4 seats left
      AED 2640.00 4 seats left
      Sold out
      AUH02:20 VIE10:15

      10hr 55min
      1 (DUS)

      EY 23

      EY 1002


      Etihad Airways

      Air Berlin
      AED 1480.00 4 seats left
      AED 1630.00 4 seats left
      AED 2680.00 4 seats left
      AED 6640.00 4 seats left
      AUH02:20 VIE14:20

      15hr 0min
      1 (DUS)

      EY 23

      EY 1000


      Etihad Airways

      Air Berlin
      AED 1480.00 4 seats left
      AED 1630.00 4 seats left
      AED 2680.00 4 seats left
      AED 6640.00 4 seats left

      Delete
    13. Anonymous12:12

      Purger how dare you prepare an in depth analysis that doesn't end with air serbia and belgrade dominating from doha to london. Istanbul and Vienna ??? hah who are they?

      Stop hating on air serbia and belgrade ;)

      Delete
    14. Anonymous12:40

      Unlike you, Purger knows what he is talking about and his words are not driven by hatred. You are the last who should applaude him because he does not write quality stuff so that frustrated nationalists like you can have their daily feed of hatred towards anything that is related to Serbia.

      Delete
    15. Purger12:47

      Well I try to buy ticket BEG-AUH (to go to Abu Dhabi and Dubai with my best man) by Etihad page and only option was Etihad flight. Air Serbia flight for all February in Etihad code-share was “sold-out” and impossible to buy.

      I presume that some connections could be option but P2P flight was not.

      I am happy that I am so funny. At least I made your day and you smile a little. That is good for your health. As is “pinky view to all thing around you”. Keep on with healthy life you have.

      Delete
    16. Anonymous12:49

      WOW it's like you can see right through me, you certainly know what what you are talking about based on your input here today and definitely don't have a single prejudiced bone in you. I applaud you. (Purger stop hating)

      Delete
    17. Anonymous12:52

      anon 12:49 was for anon 12:40 not purger (who is a hilarious hater by the way)

      Delete
    18. Anonymous13:03

      Ne znam odakle ste izvukli tu ideju da Etihad nije preuzeo udeo u Air Srbiji. To je laz. Preuzet je 1.1.2014 kako je i ugovoreno. To da li je na svojoj Facebook stranici Etihad stavio sliku repa Air Srbije je vise nego smesno. Posto sam skoro imao priliku da letim AUH-SYD Etihadom, moram da vas obavestim da je isla reklama na svim ekranima predstavljajuci Air Srbiju kao clana equity alliance-a i da se u Etihadovom magazinu na poslednjoj strani gde se nalaze clanovi alijanse nalazi i Air Srbija sa slikom flote i drugim informacijama. Takodje su stjuardese pozelele posebnu dobrodoslicu putnicima Air Srbije.

      Volim sto ovde neko izvuce nesto iz dzaka kao npr da Etihad nije preuzeo Air Srbiju i onda se to uzima zdravo za gotovo kao cinjenica.Od 30. marta jedan avion Etihada ce obavljati odredjene linije za Air Srbiju. To je avion koji ujutru stigne iz Abu Dabija za Beograd i ima vise sati do poletanja nazad.

      Delete
    19. Anonymous13:15

      Here is a simple screenshot that also proves that you can buy YU`s flight from Beg to Auh on etihad`s website. In february - what was stated as impossible by Purger.

      http://tinypic.com/r/dqj6nk/8

      Delete
    20. Purger13:33

      One more time. I try to do it. I could not. I publish that same moment, that was some 7-8 days ago. Maybe they change it now, or there was some bug in system.

      But for sure that is not only argument that you should concentrate on.

      Delete
    21. Anonymous13:41

      Purger that is not truth,all days in february can be purchase return tickets BEG-AUH with Air Serbia,here is evidence https://booking.etihad.com/SSW2010/EYEY/webqtrip.html?execution=e1s1

      Delete
    22. Anonymous13:43

      A hajde da mi vidimo kako ce biti. Za sada je otvoreno 5 novih destinacija i otvara se jos 6 za par nedelja, naruceno je 10 novih aviona, zaposlene novo osoblje, uzeto je 10 aviona na lizing, povecane su frekfencije, postavljen je medjunarodni menadzment, znacajno je povecan broj putnika, kompanija je transformirana iz point to point u transfer kompaniju. Pa hajde da vidimo do kraja godine gde je ko nego sto se trazi dlaka u jajetu od prvog dana. Koliko se ja secam vecina vas, ukljucujuci i Purger, je rekao da je kupovina Jata prvo aprilska sala i do sada sve sto je predcidjeno sa vase strane se nije obistinilo. Od problema sa imenom kompanije, do poljoprivredne zemlje, aerodroma itd. Nema gde niste nasli pridiku i problem.

      Delete
    23. Purger13:53

      Krivo se sječate. Purger je, čak i na televiziji, rekao da ovo smatra odličnom prilikom za Srbiju i stvaranje BEG stvarnim regionalnim hubom (jedinim). Isto tako Purger smatra da je ovo velik projekt, odlična stvar, uz napomenu da se dešava niz pogrešaka i gluposti koje si Kondić i management ne bi smio dozvoliti ili ih tolerirati.

      No, Purger je masu puta naglašavao da Air Serbia nije ni izblizu toliko važna kako večina ljudi na ovom blogu sebe uvjerava, da Etihad ništa ne poklanja nego je smislio nešto gdje će uzeti (kao i svi kolonizatori), te da uspjeh projekta ovisi o tome kako će involvirani ljudi uspjeti u svom naumu.

      I još jednom, ako za dvije godine ne bude profita (a stanje je sada više nego loše sa dumping cijenama i vrlo niskom LF), onda će Hogan povuči korake kao i u Air Berlinu (smanjenje linija, otpuštanje, rezanje frekvencija, manja flota)...

      I to mora svima biti jasno jer ako ćete stvari gledati kroz ružičaste naočale za godinu i pola stvari će postati jako crne oko vas. Bez obzira na naočale.

      Delete
    24. Anonymous13:58

      AnonymousFebruary 3, 2014 at 1:41 PM
      I forget to say that Air Serbia fly to AUH 4 times per weeks,that's why,on day 246 no flight with AS to AUH,or flight with AS from AUH to BEG on days 357

      Delete
    25. Anonymous14:04

      Niti gledam na Air Srbiju ruzicastim naocarama niti smatram da ce biti neki gigant ali sve je bolje od onoga sto je bilo. Jat danas ne bi postojao da se nista nije desilo. Situacija je bila katastrofalna prosle godine a 1. januara je nastupila zabrana subvencionisanja drzavnih firmi od strane drzavnog budzeta. Znaci Jat bi bio istorija. Kompanija je spasena u poslednjem trenutku i makar ostala na danasnjem nivou to je bolje nego situaciju koju smo imali prosle godine u ovo vreme kada je otkazano po stotnu letova i letelo se sa 6 aviona.

      Delete
    26. @PurgerFebruary 3, 2014 at 12:47 PM

      For a randomly selected day in February, Belgrade - Abu Dhabi


      Depart Arrive Total Trip Duration Stops Flight Operated by Breaking Deals Economy Saver Economy Value Economy Freedom Business Saver
      BEG12:20 AUH20:35

      5hr 15min
      0

      EY 72


      Etihad Airways
      Sold out EUR 216.78
      EUR 259.78
      EUR 449.78
      EUR 806.78
      BEG23:10 AUH07:25

      5hr 15min
      0

      EY 5994


      Air Serbia
      Sold out EUR 216.78 4 seats left
      EUR 259.78 4 seats left
      EUR 449.78 4 seats left
      Sold out

      Delete
    27. Gradonačelnik14:59

      A Niš?

      Delete
    28. Anonymous16:07

      @ PurgerFebruary 3, 2014 at 11:03 AM

      Last section from Google Translate: “In this context depends on the employees and management Air Serbije whether they will make Air Serbia profitable and successful model in two years as they Hogan set a deadline. If you will follow the action as with Air Berlin, which means cutting lines, employees, expansion ...”

      This is how every for profit corporation must operate and it should not come as a surprise to management of any airline. Making changes to a company with a goal of turning an airline into a profitable venture should be viewed as a positive development, including changes at Air Berin, Adria, Croatia, Austrian, American Airlines etc. Air Serbia can manage to grow and turn profit in two years with current plan, if not management is expected to make changes along the way. Change is good, Purger.

      Delete
    29. Purger16:33

      Anon. 2:04
      Absolutely! Totally agree with you!

      Purger is a lier:
      "One more time. I try to do it. I could not. I publish that same moment, that was some 7-8 days ago. Maybe they change it now, or there was some bug in system.

      But for sure that is not only argument that you should concentrate on."

      I check now, yes now it can be done. But it was not. And I publish that on blog, several readers confirm that. So, please, do not call me liar (lier means nothing).

      Delete
    30. Aэrologic16:44

      Purger, can you tell me, why in the world don't you try to book your flights through Amadeus (Kayak) or other?

      Delete
    31. Purger01:00

      I just compare prices of tickets by flyDubai, Air Serbia and Etihad, but we the best option was one Serbian agency which had action.

      Delete
    32. Aэrologic01:30

      Let's put aside some of Purger's earlier remarks and compare some facts cause this time around for sure there are things in which he's right:

      1 - Etihad's codeshare agreement with Aegean and Air Baltic completely jeopardizes BEG's role as a hub for a number of European destinations and directly competes with JU's own flights to AUH that are not doing quite well as we all know. Secondarily, it takes away passengers from JU's own lines onwards to Western Europe, Scandinavia etc.

      2 - The potential deal with Alitalia can only further put in question Belgrade's and JU dominant role in distributing Etihad's pax across Europe to destinations they do not serve yet or that they couldn't afford to profitably serve from Abu Dhabi. Notwithstanding the fact that it is an increasingly risky manoeuvre given the overwhelming presence of LCC carriers in Rome, coupled with own AZ's problems compared to which Jat's ones belong to the order of miniature.

      The recipe to turn around Air Seychelles might work for Air Serbia with some tweaks applied but won't work for Air Berlin or even less Alitalia with Ryan and co. on the outside and unions and general chaos from the inside.

      3 - Independently on whether BEG and JU are featured in Etihad's news, the fact is that probably Air Serbia is not gonna become what some of us wanted it to be, neither what some of you thought (i.e nothing).

      It'll most likely not become Etihad's hub in Europe, but it'll be a major European hub and definitely the dominant aviation center in South-Eastern Europe, what's still a lot and much better than what it would have become without Etihad.

      4 - That could all change dramatically if Etihad was to purchase Belgrade Airport.

      5 - The most damaging thing i would see so far in Etihad's partnership and investing is the absence of a radical removal of ex-JAT employees from managerial posts in Air Serbia, such as SU-Port's and other party-affiliated directors (some of them linked back to DS). On the second place i would put their policy of "codeshare with no matter who, no matter where", that is certainly taking a number of pax from Air Serbia and taking a toll on their profits. Why they do that? That's a question that needs to be answered (read bellow).

      Delete
    33. Aэrologic01:31

      6 - Etihad's commitment in Air Serbia is real and i wouldn't doubt of it a second, but, perhaps they see a bigger gain and prestige in 'having' Alitalia running with a loss, then Air Serbia running with a profit. How wise of a business strategy is that, remain to be seen.

      7 - Here we are not talking any more of Air Serbia but of an entire business model and strategy. What could be the aim to purchase a bunch of airlines that could end up cannibalizing each other to a number of destinations, while cooperating on the same scale with airlines that aren't part of the alliance?

      I'll use this paragraph to express my opinion: instead of getting into Alitalia, i think Etihad should concentrate on developing a one of two complimentary partners-players per continent (together eventually with some minor-regional ones, turoprop operated) to feed the first ones as well as their own direct flights to bigger hubs from secondary and tertiary markets (a way to fight TK and its recent penetration to secondary markets where even European legacies do not fly).

      If Etihad wanted to invest further in Europe without cannibalizing their existent partners (both Air Serbia and Darwin), i think the logical choice of investment would have been TAP-Portugal, or perhaps an increased stake and cooperation with Aer Lingus, that could open a base somewhere in continental Europe. But considering already their European basket full (with Air Berlin, Air Serbia, Aer Lingus and Darwin), Jet in Asia besides their own significant presence, VA in Australia and now JetBlue in the US, that serves their needs, i would have considered an investment in a South American or African airline a logical step.

      For example, Boliviana de Aviacion, which thanks to their location could perfectly concentrate and create an entire hub in La Paz, that could feed Etihad's flights onwards while becoming a powerful regional player that could brake LAN's dominance across the continent. Given that the market is very price-sensitive and competition scarce, i don't think that many would mind to include a second stop-over in order to reach their final destination to somewhere in Europe or Asia.

      Delete
    34. Aэrologic01:37

      PS: Santa Cruz would be preferable to La Paz due to the extremely high altitude (been there, hard to breathe).

      Delete
  8. Anonymous11:15

    Dont get your hopes too early.

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:41

    Etihad should stop flying to europe because they signed up the codeshare with A3.


    Read between the lines......

    ReplyDelete
  10. Anonymous11:55

    I really don't know who is making schedule for AS, but it is insane to put just 3 weekly flights to Dubrovnik comparing to five weekly last year and fact that last year on those flights they had more than 8300 passengers and very very good LF.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous12:09

      Air Alaska is flying to Dubrovnik? WOW! Which aircraft are they using? Is it a non-stop?

      Delete
    2. Nikola12:56

      they're probably leasing one 767 or 777 for ANC-DBV flights :)

      Delete
  11. Anonymous12:49

    Purgerova analiza je potpuno na mestu i moze je osporavati samo onaj ko odbija da prihvati dve cinjenice:
    1. Etihad jos uvek nije preuzeo svoj udeo u Jatu, sto znaci da jos uvek nije nista ni ulozio u isti (imamo jos jedno odlaganje tog preuzimanja).
    2. Airbus na svom sajtu lepo navodi da Srbija ima 8 porucenih A319 od kojih nijedan nije isporucen (stara Jatova porudzbina). Nigde nema A320 u tabeli, dakle porudzbina nije ozvanicena.

    Inace, JU i OU su jedini evropski prevoznici koji jos uvek imaju ugovorene a neisporucene A319 (8 JU + 4 OU). I to nesto govori o ExYU trzistu.

    Naravno da Etihad nece na sva zvona predstavljati partnera gde jos nije preuzeo svoj udeo. Pitanje je ZASTO ga jos uvek nije preuzeo i zasto se to stalno odlaze.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous13:02

      Ne znam odakle ste izvukli tu ideju da Etihad nije preuzeo udeo u Air Srbiji. To je laz. Preuzet je 1.1.2014 kako je i ugovoreno. To da li je na svojoj Facebook stranici Etihad stavio sliku repa Air Srbije je vise nego smesno. Posto sam skoro imao priliku da letim AUH-SYD Etihadom, moram da vas obavestim da je isla reklama na svim ekranima predstavljajuci Air Srbiju kao clana equity alliance-a i da se u Etihadovom magazinu na poslednjoj strani gde se nalaze clanovi alijanse nalazi i Air Srbija sa slikom flote i drugim informacijama. Takodje su stjuardese pozelele posebnu dobrodoslicu putnicima Air Srbije.

      Volim sto ovde neko izvuce nesto iz dzaka kao npr da Etihad nije preuzeo Air Srbiju i onda se to uzima zdravo za gotovo kao cinjenica.Od 30. marta jedan avion Etihada ce obavljati odredjene linije za Air Srbiju. To je avion koji ujutru stigne iz Abu Dabija za Beograd i ima vise sati do poletanja nazad.

      Delete
    2. Air Serbia 10 A320 Neo odered by Etihad
      Airbus
      7 A319-100 - Air China / former A320 order
      8 A319neo - Air China / former A320 order
      10 A320-200 - Aerospace International Group
      6 A320-200 - easyJet
      2 A320-200 - Iberia - former A319 order
      12 A320-200 - VivaAerobus
      11 A320-200 - Zhejiang Loong Airlines / former MoU
      2 A320ACJ - private customer(s)
      10 A320neo - Air Serbia / delivery 2018-2020 - ordered by Etihad Airways
      30 A320neo - IndiGo / former A320-200 order
      15 A320neo - Kuwait Airways / LoI
      6 A320neo - Qatar Airways / former order for 6 A319neo + 1 A320-200
      40 A320neo - VivaAerobus
      20 A320neo - Undisclosed customer
      9 A320neo - Zhejiang Loong Airlines / former MoU
      4 A321-200 - Aerospace International Group
      7 A321-200 - Air China / former A320 order
      1 A321-200 BOC Aviation / former A320-200 order
      23 A321-200 - JetBlue Airways / incl 8 former A320-200
      5 A321-200 - US Airways / former A320 order
      4 A320neo - Libyan Wings / MoU
      13 A321neo - Air China / former A320 order
      26 A321neo - Etihad Airways
      30 A321neo - JetBlue Airways / incl 10 former A320neo
      5 A321neo - Spirit Airlines / former A321-200 order
      7 A321neo - Turkish Airlines / former options - delivery 2018
      4 A330-200 - Aerolíneas Argentinas / MoU, delivery 2015-2016
      3 A330-200 - Air Algérie
      6 A330-200 - China Eastern / former CASGC order
      1 A330-200 - Hainan Airlines / former CASGC order
      1 A330-200 - Intrepid / former A330F order
      1 A330-200F - Etihad Airways
      5 A330-200F - Qatar Airways / + 8 options
      25 A330-300 - Air Asia X / + 10 options
      6 A330-300 - Air China / former CASGC order
      1 A330-300 - China Eastern / former CASGC order
      1 A330-300 - China Southern / former CASGC order
      1 A330-300 - Hainan Airlines / former CASGC order
      2 A330-300 Intrepid Aviation / former each 1 A330-200/-200F order
      10 A350-900 - Aeroflot / former A350-800 order
      40 A350-900 - Etihad Airways
      18 A350-900 - Japan Airlines
      10 A350-900 - Kuwait Airways /LoI
      3 A350-900 - Libyan Wings / MoU
      18 A350-900 - US Airways (American Airlines) / former A350-800 order
      3 A350-1000 - Air Caraïbes
      10 A350-1000 - Etihad Airways
      13 A350-1000 - Japan Airlines / + 25 A350 options
      50 A380-800 - Emirates / total 140 - 39 delivered so far

      Delete
    3. Purger13:22

      Ja osobno smatram da Etihad jest preuzeo Air Serbiu, ne bi bili tolike budaletine da to promoviraju, a da nisu. No, tek onda je toviše sumnjiva činjenica da nisu upaltili svoj udio, dok R. Srbija jest.

      No, ako jesu onda je tek čudno kako se može desiti da izostave Air Serbiu iz globalne promocije na FB stranici.

      I na ekranima Etihada spominje se Air Serbija kao feeder u AUH, ne i BEG kao hub preko kojeg je moguće ostvariti konekcije.

      Jel to bitno? Ma naravno da nije bitno, još manje presudno, no čudno jest. U svakom slučaju govori o važnosti koju Etihad pridaje Air Serbiji, a koja jest oko 1% udjela u alijansi.

      Delete
    4. Anonymous13:35

      Momci, a sta cemo ako krene saradnja sa Aegeanom, Darwinom, Alitaliom, a Air Serbia bude u zapecku? Mnogo smo se, s oprostenjem zguzili svi na jednom mestu.

      Jedino fali da saradjuju sa nekim jos iz Ukrajine ili Poljske, pa da onda nemamo sta da trazimo. Ajde neka je air berlin, neka ga hranimo za prekookenske letove. Ajde nek je umesto alitalije TAP, neka se hrani za Juznu Ameriku. Ali alitalia nam moze dosta toga oduzimati. Charteri - Aegean - kao sto vidimo. Dijasporski letovi - Darwin. JU mora da pokaze zube.

      Delete
    5. Anonymous13:39

      @ 1:02 PM:

      Daj mi neki link, bilo koji, gde mogu da vidim zvanicnu objavu da je EY preuzeo svojih 49%? (Ali ne najavu nego zvanicnu potvrdu)

      Objasni mi zasto je na sajtu APR-a JU jos uvek 100% u vlasnistvu Republike Srbije? (APR nije bas toliko neazurna institucija)

      I neka bude da je EY preuzeo svoje, ajde, bicemo optimisti: moze li bilo ko da mi kaze STA SU DALI za tih 49%? Milion, dva, pet? Avion, dva aviona? Kredit, garancije? STA?

      Meni je potpuno fascinantno sa kojom sigurnoscu ljudi tvrde da je sve uradjeno a ovamo nema JEDNE JEDINE zvanicne potvrde niti iko ziv zna STA treba da udje sa strane EY u ovaj projekat, osim naravno izvrsnog menadzmenta?

      Ali ako to ne znamo, onda bar znamo da ispaljujemo sovinisticke komentare, to je valjda neka uteha, sta li...

      Delete
    6. Anonymous13:42

      Ako se ne varam ,Etihad je trebao da obezbedi sredstva za operativno funkcionisanje kompanije,iznajmljivanje aviona, obuka ,dnevni troškovi i da se ta sredstva posle konvertuju u deo Etihada.

      Isto tako kasnilo se delimično u početku zbog srpske strane,jer sad već bivši ministar nije hteo da potpiše garancije ,jer je tek došao na funkciju (septembar).

      Delete
    7. Anonymous13:52

      Editorial by Jame Hogan, Etihad CEO and President on January 4 in Arabian Buisness

      "On 1 January, we will acquire a 49 percent stake in Air Serbia, the national carrier of the Republic of Serbia, of which we already have a five-year management contract."

      http://www.arabianbusiness.com/james-hogan-new-era-for-etihad-in-2014-533305.html

      Delete
    8. Anonymous13:57

      @1:35

      I think whatever happens with Alitalia or the next one (which is safe to say there will be one, because they arent stopping anytime soon) Serbia should be extremely happy considering where they were just a year ago. Even if the major hub that some here fantasize about doesn't materialize, they will still have a new fleet and be under the umbrella of a major player, even if it is just a tiny peripheral part.

      Now I understand some serbs might be upset at this because they thought this was an exclusive relationship (at-least when it comes to the region) but it turns out the sheik is into polygamy, who would've thought...

      Delete
    9. Anonymous13:59

      U redu, ali da li su ih dali tj. da li je Air Serbia dobila te pare? Ako jeste, zasto to nije konvertovano u vlasnistvo? Po svemu sto sada znamo, operativno finansiranje citavog projekta (lizing aviona, rebrendiranje, obuka pilota i osoblja) platila je Srbija sa onih svojih 60 miliona (ili 100 miliona ili koliko vec). Etihad samo upravlja kompanijom i to bez bilo kakvih obaveza. Naravno da je super sto se ponovo leti i broj putnika raste ali ne bi bilo lose da dobijemo poneku informaciju crno na belo tj da citav posao ne bude enigma uvijena u misteriju.

      Delete
    10. Anonymous14:17

      @ 1:52 PM: to nije potvrda nego najava. Najava koja se OPET nije obistinila. Etihad jos uvek nema ni promil vlasnistva u JU, nadam se da ce ga uskoro imati.

      Budalastine o poljoprivrednom zemljistu su jedno a ove konstantne najave ulaska u vlasnistvo koje NIKAKO DA SE OSTVARE, mnogo su ozbiljnija stvar.

      Sta ako ispadne da je Etihad uzeo JU kao probni balon za neke vece pregovore u Evropi? Mozda kao plan B za Alitaliju? Sta ako za par dana na dnu saopstenja o ulasku u Alitaliju bude dodata jedna recenica o povlacenju iz JU? Mislite da ce iko na svetu to registrovati, da ce Etihad platiti svojom reputacijom zbog toga?

      Je l' vama jasno da pola inostranih tekstova, kada pisu u EY alijansi pa nabrajaju clanice, jednostavno ne navedu JU? Pa je l' JU toliko beznacajna da nikom ne promakne ni Darwin, ni Seychelles, nego samo JU? Naravno da nije bas tako beznacajna, pa zasto je onda tako ignorisu?

      Kako biste vi reagovali da ulazite u joint venture sa partnerom i ovaj mesecima odlaze preuzimanje svog dela? Je l' biste se bar malo zabrinuli ili bi vam bilo vaznije da se svadjate sa komsijama i pokazujete im srednji prst jer su ostali izvan dila u koji vi cvrsto verujete i ulazete a vas partner upravlja onako, bez obaveza?

      Jebiga drugovi, ja bih makar jednu obrvu malo podigao.

      Delete
    11. Anonymous14:28

      slažem se sa tim 100%. Niko se nije pitao dali Etihad iga neku igru u Europi - pa makar bio monopoli. Onaj koji kupuje obično ima neku strategiju iza sebe - a kada imaš stretegiju imaš plan A,B i C (možda i D) ... nadam se, da tog razočarenja neće biti. Svakako če Etihad po mome razmišljanju sačekati do kaja dogovora sa Alitaliom.

      Delete
    12. Anonymous14:51

      @ 1:53 Well if we thought that JU deal is going to be somewhat exclusive, it is because we gave them 49%, not cause we are a bunch of cocky Serbs ;)

      Delete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous13:36

      Do not forget that Air Serbia is successor of JAT and Aeroput... Both companies was formed in ex-YU. Keep in mind that JAT even more was a common product of 23 million habitants of SFRY at that time ... All other new states had to form their own flag carriers except Slovenia. Still JAT was never a Serbial ownership it was formed by thattime governement (izvršno veće, viječe, svet...) So?

      Delete
  14. Ja prosto ne mogu da verujem da samo Republika Srbija placa troskove AirSERBIA. Stizu avioni, catering je bogat, plate redovne, zaposljavaju se novi piloti i canin crew, Srbija je siromasna da sve to placa sama, nelogicno je a i nema para u budzetu. Vlada se vise plasi strajkova gladnih radnika nego djavola , ne bi davala milione i milone dolara u luksuz AirSerbia u cijim avionima se toci viski i francusko vino u ekonomskoj klasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous15:06

      Dusane, fora je u tome sto to nije finansiranje bahanalija iz budzeta vec ugovorena obaveza. Dugovi Jata idu, Srbiji, Srbija unosi svez kapital u firmu, Etihad unosi... nesto (cekamo da vidimo sta). Srbija svoj deo ispunjava, za Etihad ne znamo da li ispunjava jer nemamo pojma sta pise u ugovoru.

      Neko je gore linkovao Hoganovu najavu preuzimanja 49%. Well, to je za sada samo najava ali zato je covek u istoj recenici POTVRDIO postojanje ugovora o ustupanju upravljanja na pet godina. Eto, barem smo dobili potvrdu da Etihadovi direktori nisu tu na osnovu proste logike da bolje znaju posao od Mrkonjica, vec su tu na osnovu jasnog i preciznog ugovora. Sad jos samo treba da vidimo sta jos stoji u tom ugovoru.

      Delete
  15. Anonymous14:41

    KLM pojačava liniju za Zagreb uvodeći svakodnevne letove sa embraer 190

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous14:45

      Follow the news much? http://exyuaviation.blogspot.com/p/blog-page_1975.html

      Delete
  16. OT:

    New January record @ Sarajevo Int. Airport

    In January 2014, Sarajevo Int. handled 35,443 passengers, 6% more than in January 2013.

    For 2014, Sarajevo expects 750.000 passengers.

    Frequencies between Sarajevo and Istanbul will be increased in summer 2014: there will be 32 weekly flights on this route.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Great news. Do you know who will be increasing them?
      I saw that B&H Airlines had some €7 sales for their Istanbul flights. I guess they have a hard time coping with all that competition.

      Delete
    2. Anonymous19:54

      B&H ALWAYS promotes their fares
      taxes. On their commercials, posters, in the news,
      everywhere. I never saw any serious company
      does that. It pisses me off.

      Delete
  17. While I enjoy Purger’s comments and think that he is knowledgeable I understand why he always look for something. First of all he is a journalist and it’s his journalistic side working for him. Also I think we Serbs have to understand that is first and foremost Croat. As a Serb I wish all the best to OU, JP etc. However, I’d be very happy if JU explodes to such extent that it causes all others to go belly up. Not because that would mean Croats wouldn’t have a OU but it would mean Air Serbia providing even more high paying jobs to Serbian people. As a Serb I would like any Serbian company to prosper even if it’s at the expense of some others (Croats, Slovenes, Turks, Canadians whoever, I don’t care). You can call it chauvinistic or whatever but I don’t think there is anything wrong with this. Our friend Purger here is, I think, no different and I see nothing wrong with that. He criticizes OU as well, but finding something wrong with JU is just a little sweeter.

    On this topic though I’m just going to say who knows. One thing though... JU tried to lease planes since forever and never managed to. Government gave guaranties, they paid deposit to JP etc. etc. Etihad showed up and all of sudden they started popping up. Maybe not at the rate everybody expected but things rarely do and plans are adjusted as you go along. But more importantly, think about where JU was this time last year. Humongous difference. I kind of have a feeling those Arabs have something to do with it. And if they don’t start making money in two years of course they should start cutting routes, shedding excess people etc. It’s called managing your business, nothing wrong with that. United today announced closure of its Cleveland hub. Big company, does OK now, making profit ; the reason stated-couldn’t make it profitable. Result: 400 people laid off. The other things about Aegan, Al Italia etc. I personally don’t expect Etihad not do something that is good for them just because of AirSerba. If there are Serbs that think differently they are nuts. It’s up to its management to find ways and figure it out. They certainly got a boost at the start.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous19:21

      Odličan komentar, napokon netko tko pokazuje pravu stranu, po principu "susjedi, crknite, siromašni smo kao miševi, ali barem imamo nacionalnu aviokompaniju"! Ako ništa, cijenim iskrenost, ali malo samokritike ne bi škodilo, jer niti isključivo Hrvati pljuju po Srbima (dovoljno je pogledati internet portale u kojima se srpski mediji puno više bave Hrvatskom nego hrvatski Srbijom) niti je svaka kritika na račun Air Serbije pljuvanje samo po sebi! Air Serbiji želim sve najbolje! Pozdrav iz Hrvatske!

      Delete
    2. Ko po kome vise pljuje i ko se kime vise bavi relativno I za mene kao jedinku tesko znati sigurno osim ako necu poceti brojati tekstove zasta bas nemam vremena, a vjerujem ni ti. U sustini nije ni bitno, svi bi mi trebalo vise da se bavimo sami sobom.

      Sto se tice tvoje reakcije (i.e."susjedi, crknite, siromašni smo kao miševi, ali barem imamo nacionalnu aviokompaniju"! ) mislim da si me malo pogresno razumio. Neradi se u mom slucaju o aviokompaniji nego o generalnom principu. Rat je bio i prosao a sta je cinjenica da vecina ljudi je ili rasijana kojekuda ili relativno siromasna. E sad ako kako to vi kazete boljitak mene i mog naroda znaci dolazi na ustrb Hrvata ili Eskima to mene ne interesuje. Zovi to nacionalizmom, sovinizmom ili cim god hoces ali ja cu uvijek zeljeti svom narodu bolje nego bilo kome drugom. Kao I ti, ja isto zelim sve najbolje Croatia Airlines (ne zato da bi se Hrvatska imala cime ponositi nego zbog onih par hiljada ljudi koji tako zaradjuju za zivot) ali jos vise zelim za AirSerbia . E sad ako ti ne zelis da OU pobjedi u ovoj utakmici (ako je uopste I ima-ali pricamo retoricki) nego si sretan sa nerjesenim rezultation svaka ti cast. VJerovatno ces reci da sam seljak I nacionalista I jesam (I jedno I drugo) naravno ako koristis pravu definiciju nacionaliste a to je da voli svoje.

      Pozdrav iz Toronta

      Delete
    3. Anonymous20:36

      Ne znam da li misliš da li iko ovde ceni patetične pasivnoo-agresivne komentare (nikoga nije briga), ali česte implikacije da je Air Serbia neki luksuz na koji vlada RS troši novac ili neka reklama za poboljšanje imidža ili nešto slično - nisu tačne. Oxford Economics je izračunao projektovani doprinos ekonomiji Srbije od strane JU-a na $710m u 2014. A Oxford Economics sigurno zna ekonomiju mnogo bolje od raznih samozvanih eksperata koji ovde postuju i koriste svaku priliku da pljuju po Air Srbiji zbog svojih očiglednih anti-srpskih šovinističkih stavova.

      Delete
    4. Anonymous22:24

      Niko nije rekao da Vlada Srbije rasipa novac na luksuz. Receno je samo da je vlada u ZAJEDNICKI projekat sa Etihadom za sada unela svoj deo, ispunila svoje obaveze i platila sve sto je Etihad osmislio, dok u isto vreme Etihad nije preuzeo svoj udeo u kompaniji i jos uvek nije ulozio nista osim znanja svojih direktora. Ako je ugovorom predvidjeno da tako bude, onda treba to i da znamo jer je Air Serbia javno preduzece u nasem vlasnistvu.

      Delete
    5. Свети Петре и апостоли колико ми није добро када народ крене да понавља како је Ер Сербија власништво грађана и како морамо да знамо шта се тамо дешава. Као да смо више знали шта се дешавало у Јату или шта се дешава у било којој другој државној фирми, почев од железнице.
      Чак и да је Етихад уложио само знање то је више него довољно пошто сама фирма полако стаје на ноге. Као неко ко ради за Ер Сербију знам шта је заправо уложено и шта је све урађено за ту авио компанију. Народ кој посматра ову фирму са стране и не схвата колико је лоша била ситуација тамо. Иако је Етихад успео да поправи доста ствари овај процес ће трајати доста дуго. Оно што мене највише радује је то што тренутно растерују све нераднике којима није место у овој фирми. Наравно, живи били па видели.

      Delete
    6. Aэrologic02:00

      +1

      Congratulations!

      Delete
    7. Anonymous07:06

      Nemjee:

      Niko, ponavljam, niko ne osporava ono sto je do sada uradjeno za Er Srbiju niti porice kakav je to raspad bio pre samo 6 meseci.

      Stvar je samo u tome da postoji ocigledna razlika izmedju sledece dve medijske objave:

      1. "Vlada Srbije obnavlja i rebrendira Jat sa 100 miliona $, kompanijom ce upravljati Etihad Airways po specijalnom ugovoru!"

      2. "Etihad Airways otkupljuje 49% Jata (bez dugova) i preuzima upravljanje kompanijom!"

      Ono prvo se desava, ono drugo se ne desava. Niko ne kaze da je ono prvo lose, samo se pitamo zbog cega je sa svih strana bilo najavljeno ono drugo ako ce se raditi ono prvo. Tim pre sto je ono prvo korak od sedam milja samo po sebi.

      A to da javnost ne treba da zna sta se tu desava kao sto ni o Jatu niko nije imao pojma - to je logika koja je omogucila da Jat ode 200 milki u minus. Ako smo na tome nesto naucili, onda cemo zestoko insistirati da se objavi svako slovce ugovora koji se sada potpisuju. Da ne bi opet bilo kao sa Jatom.

      Delete
    8. Колико сам ја упућен Етихад је преузео контролу на Ер Сербијом 01.01.2014. године мада они воде коло још од септембра 2013.

      Не кажем да не треба народ да зна шта се тамо дешава већ хоћу да кажем да не разумем тај тренутак када смо као постали фискално одговорни и одједном сви хоћемо да знамо шта се то дешава у Ер Сербији и како се троше наше паре. Притом, нико нема доказа да су заправо наше паре потрошене. Чак, када је држава морала да плати депозит за први А319 била је приморана да тражи позајмицу од Ђоковића. Зато је и назван први ваздухоплов по њему. Ако већ српска нација хоће да глуми фискалну одговорност онда нек крене од правих губиташа а не од једног од ретких државних предузећа које је успело да стане на ноге. Разумео бих да је ситуација и даље лоша у Ер Сербији (или Јату) али фирма је постала професионална и успели су да ураде више за неколико месеци него што је колективно урађено од пада Милошевића.
      Уосталом најављено је да ће објавити потписани уговор пре избора тако да ће српска јавност коначно моћи да види где су (наводно) потрошене те силне паре.

      Delete
    9. My last reply was an answer to a comment that seems to be missing now. Strange.

      Delete
  18. Anonymous19:36

    Why is JU changing flight times on the BEG-FRA route? I see they are moving the daily departure from BEG from noon to 17:00

    ReplyDelete
  19. Anonymous20:04

    Slight off-topic, Lufthansa is calling on the European Union to block the Etihad-Alitalia deal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Can you please post a link with more info on this?

      Expected, Purger and others talked about this on this blog numerous times and this is a bit of a confirmation.

      Delete
    2. Anonymous20:42

      There we go:
      http://www.thelocal.it/20131216/dont-sell-alitalia-to-the-sheikhs-lufthansa-ceo

      This will be really interesting to follow. Lufthansa has a lot of political weight both in Berlin and Brussels. Let's see how it all plays out.

      Delete
  20. Anonymous21:22

    Can anyone tell me why Air Serbia is conducting the technical maintenance in DUS and MUC with AB technics, the paint jobs in Ostrava and Amsterdam? Wouldn't it be more efficient and cheaper to let Jat Tehnika do it on the doorstep in BEG?
    Very strange indeed......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous21:25

      Not strange at all, these centres offered lower prices than Jat Tehnika did.

      Delete
    2. Anonymous21:26

      Last time Jat Tehnika painted "Novak Djokovic" on the plane it fell off within 24 hours.

      Delete
  21. Today 136 flights from BEG. Feb `13 average was 97, therefore increase of 40% in flight, if today is taken as average... It seems that BEG is on the right track...

    ReplyDelete
    Replies
    1. From and to BEG, meaning total flight operations...

      Delete
  22. There seriously is something strange about Etihad's takeover. They don't even mention JU as one of their equity partners on their website, only as a codeshare partner.

    http://www.etihad.com/en-us/about-us/our-partners/

    ReplyDelete
    Replies
    1. That is very strange!!
      Do you know how that page looked like few days ago?
      I mean, what did it say in AirSERBIA box on that page?
      Thanks

      Delete
    2. Actually, just checked, and looked at few cached pages, from 27.01.2014 and one from 05.11.2013 and it looks the same apart from Banja Luka not being present as destination on November '13 page. Everything else seem to be the same.

      Delete
    3. There were no major changes, the page simply always looked like that. Here and there you can find announcements of the upcoming takeover of 49%, but the fact is, when Etihad send news and social network feeds on their equity partners, they do not mention JU. And you can see a clear difference between how they talk about Etihad Regional and how they (don't) talk about Air Serbia.

      But I guess we should all sit back, relax and think of how to trash Purger next time he says something.

      Delete
  23. I really don't understand you guys... Purger has some of the best comments on this blog and he is made of flesh and blood. Of course he is going to make some mistakes. So what?? Who doesn't?
    If we all had registered usernames and we could all look at what YOU wrote some time ago, than fine, I could understand people who want to compare their analytical accuracy and knowledge with Purger. But we don't.

    Secondly, what he wrote today is his analysis of what he saw/heard/presumed... why do you expect it to reflect YOUR opinion on that day when you are reading his post? Sometimes you will agree, sometimes you won't. But to attack him in such a way just because you don't like it... its pathetic.

    Why I decided to write this is few days ago I read few comments on how he is so inaccurate in his analysis and few guys posted what he wrote and said like a year ago and how wrong he was about ExYu avio-ind. developments.
    Again, the man is not a politician and made us all promises that he didn't keep. The man is an analyst/jurnalist in avio industry. Things change.

    And don't get me wrong, I am not writing this to defend only Purger. I would have done and I would feel exactly the same if it was someone else who signs his/her posts. Same crap often happens with ExYu himself. Just because we all know who they are.
    Some of you love to look up what a signed poster had to say and use it to prove your point and yet you never put your name below your posts. Why don't you give us all the same opportunity to see what you had to say in the past?? It really pisses me off.

    A lot of you wont like what I had to say here. That's OK. That's normal. This is my opinion and you have yours. Confronting someone with some facts is one thing, but attacking someone while hiding behind anonymous post is just screwed up.

    Purger shared his thoughts on some Etihad"s moves. That is his view, today, based on what he knows today. Tomorrow it might change if he learns something new.
    This is why blogs like this exists. So we can exchange opinions and share news.

    If we carry on like this, base our posts on where we are from and a-priory dislike someone just because he/she is not from our part of the world, all the good and clever people are going to go. And we will be left with nationalists heaven and battleground for the weak-minded.

    Agree, don't agree with what I am saying, but there is no reason to attack me just because I am a Serb or Purger because he is a Croat or whoever else...

    I really love this blog and I would hate it to become yet another place where we trash each other based on our blood cell count.

    Thank you for reading and I hope you understand what I meant to say.
    Its Purger today, someone else tomorrow... it will be you at some point.
    Let's not allow that to happen.
    Cheers

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stefan03:03

      +1! Amin to that

      Delete
    2. The best part is, only a few days ago Purger wrote about JP's defeat on BEG-LJU and all those sweet options that would arise for JU now that JP pulled out. He received standing ovations including some 'finally the real Purger comments'. He was 'finally real' because he explained in details how JP was brushed aside by JU in the market fight and concluded his post with 'Opako! Opako!'

      Two days later, that very same Purger comes out with a few itchy questions on JU-Etihad deal, he underlines his opinion that JU can still become the regional leader with BEG as the only hub in ExYU, but none of that could help him, alas. Once he asked a few 100% relevant questions he got spat, labeled, chased, insulted and of course he was not 'real Purger' anymore.

      I mean, if I am to choose between Purger and discussions which recently evolved into forecasts of how much of TK's market share JU would grab when TK soon start crumbling, hell yeah I vote for Purger! At least he does not form daily opinions on other people depending on how much they praise JU (or any other carrier).

      Delete
    3. Eight12:24

      +1 @ Spale
      +1 @ LX

      It really is sad to see all positive values of informed discussion go to waste when negative emotions and jealousy prevail for to no apparent reason.

      I enjoy reading what ExYu, Nemjee, Purger, lx, Spale and many others have written over the past months. They put effort and time into this website we all visit voluntarily. I often learn something new and try to provide if not the new info, then at least the different oppinion on the matter

      I dont see the point in all the negativity and vicious attitudes.

      With more flights and competition, we all win... It would be great to see us all discussing 10m for BEG, 6m for PRN, DBV and ZAG, 4m for SKP and SJJ etc...

      Delete
  24. Nikola11:01

    if anyone cares:
    http://www.dodaj.rs/f/3D/ky/2lnu7oB1/spojeno-i-smanjeno.jpg

    ReplyDelete
  25. Anonymous15:52

    By the way, Belgrade airport will soon have four handling agencies. Two more about to be registered at the Directorate. It will ensure that prices go even more down.

    ReplyDelete
  26. Anonymous14:51

    Purger ima pik na Air Serbia-u :d

    ReplyDelete

Post a Comment

EX-YU Aviation News does not tolerate insults, excessive swearing, racist, homophobic or any other chauvinist remarks or provocative posts with the intention of creating further arguments. A full list of comment guidelines can be found here. Thank you for your cooperation.